info@malaupa.cz +420 499 891 112 Webkamery Pro občany EnglishGermanPolski MENU

Mohlo by vás zajímat

Malá Úpa skýtá ideální běžecké lokality. Trasy nejsou obtížné a jsou vhodné i pro děti, starší milovníky sportu nebo začátečníky.

Upravujeme podle sněhových a klimatických podmínek. Když je málo sněhu, tak stopy není možné pravidelně upravovat, stejně tak, když je ledovka nebo jiné nepříznivé klimatické podmínky.

Ve spolupráci s   Ministerstvo pro místní rozvoj a  Královéhradecký kraj se nám podařilo získat novou rolbu Pisten Buly 100  pro kvalitní úpravu běžeckých stop. Pro běžkaře jsem také připravili mapku všech upravovaných tras. Nově se projíždí až do Žacléře, takže obec se stará téměř o 55 km běžeckých tras.

Mapka je k dispozici v infocentru nebo ke stažení  zde Zimní běžecký ráj Malá Úpa

Aktuální stav strojové úpravy běžeckých a turistických lyžařských stop: bilestopy.czmapy.cz

Haida

Délka: 5,4 km
Místo nástupu: Pomezní Boudy, Smrčí, Eliščino údolí (od Pohádkové stezky)
Převýšení: nahoru 106 m, dolů 106 m

Královský okruh kolem vrchu Haida, jedné z deseti maloúpských Tisícovek. Nástup je od rozcestníku Pod pivovarem, od kterého se vydáte na západ po vyznačené stopě. Haida začíná ale až v lese, pojedete rovně s mírným klesáním a pak prudce vpravo, kde přejedete mostek a chvíli pojedete po louce. A jakmile vjedete opět do lesa, tak tady začíná samotný okruh (3,3 km). Lépe jet proti směru hodinových ručiček. Trasa vede kolem vrcholu Haida (Tisícovka – 1.002 m) s výhledy na Rennerovy Boudy. Poté se před vámi v dáli objeví Sněžka a jste na křižovatce, na které se dáte vlevo (ti, kteří chtějí pokračovat na okruh Lvím dolem (nepravidelně upravováno) odbočí vpravo). Nyní se vám nabízí výhledy na sousední Kraví horu, Rennerovy Boudy a sjezdovku U kostela, ale to již vjíždíte opět do lesa a po pár set metrech vyjedete na louce pod chatou Haida na mostek, od kterého již stoupáte až do cíle okruhu a dále na Pomezní Boudy.

Okruh Kraví hora

Délka: 3 km
Místo nástupu: U kostela
Převýšení: nahoru 92 m, dolů 92 m

Kratší okruh v srdci Malé Úpy krouží kolem jedné z dalších Tisícovek – Kraví hory (1.071 m). Výchozím místem je kostel sv. Petra a Pavla, kde se nejdříve pomodlíte a poté vyrazíte kolem hřbitovní zdi k rozcestí, kde se můžete rozhodnout, jak Kraví horu objet. Pokud pojedete vlevo (většinou se objíždí zleva, ale ani zprava to není špatné), budete mírně stoupat až k zastavení Pohádkové stezky, abyste zanedlouho okolo bodu záchrany TK 879 zatočili vpravo a pomalu sjížděli a kochali se pohledy na Sněžku a Niklův Vrch. U dalšího zastavení Pohádkové stezky se ještě jednou otočte na Sněžku, v dáli uvidíte i Pomezní Boudy. Do konce okruhu je to již jen pár desítek metrů a pak už jen krátký sjezd do cíle této trasy.

Běžkařská

Délka: 2 km
Místo nástupu: Pomezní Boudy (u Bowlingu), Rennerovy Boudy
Převýšení: nahoru 28 m, dolů 40 m

Tréninková trasa, kterou si můžete dát i večer s čelovkou. Pokud jedete z Pomezních Bud, tak trasa začíná u Bowlingu, tedy tam, kde je první zastavení Pohádkové stezky. Tady na vás čeká jediné stoupání na trase, abyste po sto metrech vyjeli na vrstevnici, po které pojedete až na louku u chaty Moravanka. Místy se objevují výhledy do krajiny a na všudypřítomnou Sněžku (jako např. u dalšího zastavení Pohádkové stezky. V polovině trasy budete křižovat nový vlek Černá Voda a od něj směrem k Rennerovým Boudám bude smíšený provoz s lyžaři

Lví důl

Délka: 10.7 km
Místo nástupu: Spálený Mlýn, Smrčí
Převýšení: nahoru 380 m, dolů 241 m

Trasa Lvím dolem vás provede tím nejhezčím z Malé Úpy. Vydáte se na 10 km absolutní přírodou. Začátek je buď ve Spáleném Mlýnu nebo ve Smrčí (návaznost na okruh Haida). Pokud jedete ze Spáleného Mlýna, pojedete Lvím dolem podél Jeleního potoka až k samému úpatí Sněžky, tady se v prudké zatáčce otočíte a začnete stoupat pod Jelení horu až k Šímových Chalupám – vesnické památkové zóně, kde se zastavil čas… Užijete si pohádkové výhledy na Pěnkavčí vrch a Sagasserovy Boudy. Za další kilometr jste nad Niklovým Vrchem a kochat se můžete tentokráte pohledem na vzdálené Pomezní Boudy. A to už sjíždíte k Doubravskému vodopádu (zastavení Hornické stezky) a pokračujete dále přes Žacléřské Boudy s hornickou minulostí až do Smrčí, kde můžete pokračovat na okruh Haida (vlevo podél silnice a za 200 m vpravo do kopce).

Dlouhý hřeben

Délka: 5,9 km
Místo nástupu: Cestník
Převýšení: 265 m

Tento běžecký okruh začíná na Cestníku, ke kterému se dostanete upravovanou běžeckou trasou od kostela. Z Cestníku můžete jet okruh oběma směry. Když pojedete po směru hodinových ručiček, dáte se na Cestníku rovně a po 2,8 km dojedete k nejvzdálenějšímu bodu okruhu, kde na křižovatce cest budete pokračovat vpravo po vrstevnici a vracet se západní stranou Dlouhého hřebenu – jedné z našich Tisícovek (Dlouhý hřeben – 1 085 m). Cestou se vám nabízí nádherné výhledy nejen na Sněžku, ale také na Pěnkavčí a Hnědý vrch, luční enklávy Braunovy Louky, Světlou a Černou horu.
Tahle trasa vás prostě nadchne, celé východní Krkonoše máte jako na dlani.

Do Malé Úpy vede také Krkonošská magistrála

Malá Úpa je na trase Krkonošské magistrály spojující západní a východní Krkonoše. Celá trasa dlouhá 80 km začíná v Harrachově, pokračuje na trase: Vosecká bouda, Vrbatova bouda, Horní Mísečky, Špindlerův Mlýn, Klínové boudy, Rozcestí, Dvorská bouda, Lesní bouda, Kolínská bouda, Černá hora, Pardubické boudy, Krausovy boudy, Horní Maršov, Horní Albeřice, Lysečinská bouda, Cestník, Malá Úpa.

Do Pece pod Sněžkou

Do Pece se  dostanete od Spáleného Mlýna, odtud mírně nahoru směr Bouda Jana po komunikaci pro sněžná vozidla. Kousek od Jany vede běžecký okruh kolem Pěnkavčího vrchu, na Portášky a na druhou stranu na Červený vrch. Do Pece pod Sněžkou sjedete od Jany po vrstevnici.

Hřebenovka na Rýchory

Od kostela můžete pokračovat k hájence, kde uhýbá do lesa směr Cestník, Lysečinská bouda, nad Albeřicemi po hraniční cestě a dál na Rýchorský kříž a Rýchory. Tato dvousměrná, 2x týdně upravovaná trasa je dlouhá cca 15 km v jednom směru a je možno využít jak klasiku, tak i bruslení. V náročném krkonošském terénu je tento okruh příjemný, víceméně po vrstevnici.  Určitě ji ocení začátečníci, ale na své si přijdou i pokročilí běžkaři.

Na úpravu lyžařských běžeckých tratí přispívá Královéhradecký kraj.

Čtyřkolku se stopařem jsme pořídili za přispění Ministerstva pro místní rozvoj.